Motiváció – Miért fontos a vállalat számára?

2020.01.05.

Mint tudjuk, a motiváció az „üzemanyag”, ami működtet minket. Amikor csökken a motiváció, csökken a teljesítményünk is.  Ez önmagában is elég nagy problémát jelent, azonban a motiváció hiánya emellett még több negatív dolgot is okoz.

A motiváció hiányával küszködő alkalmazott nem érzi jól magát a munkahelyén, és hogy leküzdje ezt a rossz érzést, különböző módszerekhez folyamodik. Egyre hosszabb kávé vagy cigaretta szünetet tart, cseveg a kollégáival, böngészi a netet. Előfordul, hogy már egy enyhébb náthával is betegszabadságra megy. Ezzel sok hasznos munkaidő esik ki.

Steve Jones szerint a motiváció hiánya a fent említetteken kívül még a következő negatív hatásokkal is jár:
  • növekvő fluktuáció,
  • nő a toborzás költsége,
  • romló egészség,
  • csökken az ügyfelek száma,
  • rossz szolgáltatás,
  • csökkenő hírnév,
  • nő a képzési költség.
Ugyancsak Steve Jones szerint a magas motiváció előnyei a következők:
  • 18%-kal nagyobb produktivitás.
  • 12%-kal nagyobb jövedelmezőség.
  • 12%-kal boldogabb kultúra és jobb elköteleződés az ügyfelekkel.
  • A jó munkaerő 31% – 51%-kal nagyobb megtartása.
  • Komoly megtakarítás a toborzásban.
  • Hatékony visszajelző és jutalmazó rendszer.
  • 27%-kal kevesebb hiányzás/betegség.
  • 62%-kal kevesebb baleset.
  • 51%-kal kevesebb lopás.

Ezek ismeretében szerintem szinte felesleges hangsúlyozni, milyen helyzeti előnyt jelenthet, ha pontosan ismerjük, mivel tudjuk motiválni alkalmazottainkat. Az egyéni motivátorok, illetve a motiváció szintjének ismeretében azt is el tudjuk dönteni, kit érdemes alkalmazni, ki az, akitől meg kell válni, kit érdemes megtartani. Előfordulhat, hogy egy magasan képzett szakember nem kellően motivált. Ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, hogy tehetnénk ismét azzá, nehogy „elrabolja” a konkurencia.

Olyan munkahelyeken, ahol fontos a csoportmunka, igen értékes információk birtokába juthatunk. Világosan ki lehet mutatni, hogy bizonyos emberek miért nem tudnak jól kijönni egymással. Ennek ismeretében sokkal könnyebben megoldhatók a konfliktusok, hiszen lehet, hogy két ember azért nem kedveli egymást, mert teljesen más motiválja őket.

Előfordulhat, hogy valakinek erős motivátora a „Sztár”, nekünk viszont ez a rangsor alján van. Ilyenkor óhatatlanul ellenszenvessé válhat ez az illető, hiszen – számunkra idegesítő módon – ő mindig keresi a lehetőséget, hogy előtérbe kerülhessen.

Amikor viszont ezt tudatosítjuk magunkban, mindjárt könnyebb lesz megérteni a másik ember viselkedését. Ha értjük, és elfogadjuk, hogy mindenkinek más a „mozgató rugója”, sokkal elfogadóbban tudunk viselkedni egymás iránt, ami jobb csapatmunkát eredményez.

Nagyon röviden összefoglalva: aki nem akar önmaga, pontosabban a vállalkozása ellensége lenni, az jól teszi, ha nem téveszti szem elől a motiváció fontosságát, és elkészítteti az alkalmazottai egyéni és csoportos motivációs térképét. A térkép kiértékelése után, amelyet egy szakértő motivációs térkép coach végez, nagyon értékes információk birtokába jut, melyekkel, ha jól ki tudja használni, növelheti cége bevételét.

Mivel a személyes motivátorok nem állandóak, érdemes a motivációs térképeket rendszeresen (legalább évente egyszer) elkészíttetni.

a java most jon footer

Kövessen engem!

a java most jon footer

Kövesse közösségi oldalainkat!

Copyright by Vécsey Katalin 2019. Minden jog fenntartva.
Honlap készítője: PRove Kommunikáció

Copyright by Vécsey Katalin 2019. Minden jog fenntartva. Honlap készítője: PRove Kommunikáció