Tévedés. Van haszna a nyelvtanulásban?

2019.12.14.

Tévedni emberi dolog, tartja a mondás. Ezzel szemben legtöbbször igyekszünk kizárni a tévedés lehetőségét.

Tévedés kizárva! Sajnos már gyerekkorunktól az iskolarendszer arra nevel minket, hogy ne hibázzunk. Melyik gyereket dicsérik meg, mert elrontott egy feladatot, bár legalább megpróbált rajta elgondolkodni?

Sokszor felteszik a kérdést, hogy a magyarok miért nem tudnak könnyen megtanulni idegen nyelveket. Ennek természetesen millió oka lehet, de én most a tévedés lehetőségének a kizárását szeretném megemlíteni. A nyelvtanárok jelentős része állandóan kijavítja a nyelvtani hibákat. Ez nagyon zavaró, amikor valaki megpróbál önállóan elmondani pár összefüggő mondatot.

Még egyetemista koromban tanítottam valakit, és bevallom, én is így csináltam. Évekkel később újra tanítottam az illetőt, csak akkor már hagytam beszélni, nem szóltam állandóan közbe. Ő azt mondta akkor, hogy mennyivel jobb így tanulni, hogy nem javítom állandóan a hibáit.

Egy másik – szerintem helytelen – gyakorlat, hogy a legtöbb vizsgát, tesztet úgy állítják össze, hogy arra mutassanak rá, mit nem tud a tanuló. Kinek nem vesz el a kedvét, ha pld. elér 80 százalékot, de a tanár nem dicséri meg, hanem azt firtatja, a hiányzó húsz százalékot miért nem tudta?

Ilyen módszerek mellett azt érjük el, hogy sokan meg se mernek szólalni, nehogy hibázzanak. Véleményem szerint teljesen helytelen a tévedés lehetőségének a kizárása. Érdemes arra bátorítani a tanulókat, hogy próbálják meg önállóan felfedezni az alapvető szabályokat. Tanuljanak meg önállóan gondolkozni. Nagyon fontos, hogy az ismeretlen szavak jelentését ki tudják következtetni a szövegkörnyezetből. Tévedés persze itt is előfordulhat, de ettől ugye nem dől össze a világ?

A tévedés elkerülésére való törekvés mellett – mint ahogy már említettem -, számos egyéb dolog miatt nem megy a nyelvtanulás. Van, akinek azt mondták, hogy sose fog megtanulni egy idegen nyelvet. Van, hogy egy túlzottan uralkodó típusú szülő nem tűri el, ha a gyereke „fecseg”, hiszen neki „hallgass a neve”.

Számos ilyen, és hasonló korlátozó hiedelem van, ami az élet más területei mellett a nyelvtanulásra is kihat. Ezekről legtöbben nem is tudunk, pontosabban nem vagyunk tudatában, hogy ezek miatt a negatív hiedelmek miatt nem tudunk valamit megcsinálni. Sajnos a tudatalattinkban létező gondolatoktól nehéz megszabadulni. Ilyen esetekben is hasznos lehet egy képzett coach segítségét igénybe venni.

a java most jon footer

Kövesse közösségi oldalainkat!

a java most jon footer

Kövesse közösségi oldalainkat!

Copyright by Vécsey Katalin 2019. Minden jog fenntartva.
Honlap készítője: PRove Kommunikáció

Copyright by Vécsey Katalin 2019. Minden jog fenntartva. Honlap készítője: PRove Kommunikáció