A profit szinte minden vállalkozás számára fontos. Manapság – az a benyomásom – igen nagy árat kell fizetni érte. Ezt az árat pedig a munkavállalókkal fizettetik meg.
Nagy multinacionális cégek, biztosítótársaságok, bankok, attól való félelmükben, hogy netalán kissé lejjebb kell adniuk az igényeikből, teljesíthetetlen követeléseket állítanak a dolgozóik elé.
Akinek tavaly 20 millió bevételt kellett produkálnia, idén már harmincat kellene, vagy még többet. Azt, hogy miként tudja ezt elérni, senkit nem érdekel. Netán nem tetszik? Ja, akkor el is lehet menni.
Elképesztő, hogy egyes vezetők – és sajnos sokan vannak – bele se gondolnak, mennyit ártanak ezzel a viselkedéssel nem csak a beosztottaknak, de a vállalatnak is. Értem én, mindenkinek van egy felettese, aki őt hajszolja, de nem kell ugyanabba a hibába esni. Lehet más módszert alkalmazni.
Ami a munkavállalókat illeti, nem profittermelő automaták, hanem élő, érző emberek. Nem lehet, pontosabban nem szabadna a végletekig kizsigerelni őket, mert kiégnek, megbetegszenek, vagy még időben elmenekülnek.
Mit okoz ez a vállalkozás számára? Olyan problémákat, mint munkaerő fluktuáció, növekvő toborzási költségek, rosszabb munkavégzés, több hiányzás, hogy csak néhányat említsek.
Nem kellene hozzá sok, hogy legyen profit, de az emberek is boldogok legyenek a munkahelyükön. Csak egy kis figyelem, valamint annak ismerete, hogy kit, mi motivál. Utóbbit pedig tű pontosan megmutatja a Motivációs Térkép.
Az emberek mozgató rugóit ismerve már könnyebben el lehet dönteni, hogyan tudjuk jobb teljesítményre ösztönözni. Az a kolléga, akinek a számára fontos a Barát motivátor, dolgozzon csapatban. Vegyen részt csapatépítő tréningeken, érezze, hogy támogatják, számítanak rá.
Aki viszont a szabadságot igényli (Szabad Szellem), azzal motiválható, ha megosztjuk vele a szervezeti víziót, tisztázzuk a célokat. Ne ömlesszünk rá adminisztrációs feladatokat és kerüljük a mikro-menedzselést.
A szent cél (= profit) elérését két úton lehet megvalósítani. Lehet agresszíven, de lehet emberségesen is. Nekem az utóbbi sokkal jobban tetszik. Aki pedig úgy gondolja, hogy egyet tud érteni velem, és tenni is kíván valamit az ügy érdekében, készíttesse el beosztottai motivációs térképétMotiváció – Miért fontos a vállalat számára?. Megéri.