Verseny, na igen. Szerintem azok, akik közgazdaságtant tanulnak, minden bizonnyal már a tanulmányaik elején találkoznak a verseny fogalmával.
Íme, egy meghatározás:
„Noha a verseny régóta központi fogalma a piacalapú gazdaságoknak, jelentősége csak a 19. század második és a 20. század első felében nőtt meg, főleg A. Smith, J. Schumpeter és J. B. Clark munkásságának folyományaként. A „verseny” kifejezés a latin „competere” (harcolni vagy versenyezni) szóból eredeztethető. A fogalmat gazdálkodástani értelemben a vállalatok és személyek egymással való versengéseként szokás értelmezni, melynek célja a profitmaximalizálás, az ügyfelek igényeinek kielégítése és a piaci részesedés fokozása.” (Forrás: Mersz.hu)
Az imént az utcán megláttam egy taxit, erről jutottak eszembe a következő gondolatok a versenyről.
Biztos túl naiv vagyok, de úgy képzelem, hogy egy jól működő gazdaságban a szolgáltatók versenyeznek egymással. (Verseny alatt én azt értem, hogy jobb szolgáltatást nyújtanak kedvezőbb árakért.) Valami olyan is rémlik, hogy senki nem lehet monopolhelyzetben, mert az tisztességtelen előnyt jelent. Mondtam, lehet, naiv vagyok.
Ha a fentiekben igazam van, akkor miért nem választhatok egy olyan taxit, ami olcsóbban visz el A-ból B-be? Miért van az, hogy a lakóhelyemen csak egy szolgáltató épített ki internetes vonalat? Mások sokkal olcsóbbak lennének, de esélyem sincs átmenni hozzájuk. Persze vannak érveik, hogy miért jó nekem a drágább szolgáltatás. Több televíziós csatornát nézhetek –már ha lenne értelme -, gyorsabb az internet – nekem már most is elég gyors -, és hasonlók.
A „csomagokat” pedig nagyon ügyesen állítják össze. Nem dönthetem el, melyik TV csatornákat szeretném nézni. Most van vagy 200, abból jó, ha néha-néha egy párat nézek. Kell, hogy legyen vonalas telefonom is, akkor „olcsóbb’ a csomag. Én már évtizedek óta egy szolgáltatónál vagyok, bár nem szabad akaratomból. Mit „megbecsült” ügyfél, joggal várnám el, hogy „hűségemet” megjutalmazzák azzal, hogy csökkentik a díjat.
Nagyon jó, hogy minden évben lehet például biztosítót váltani. Én így most 20%-kal kevesebbet fogok az idén fizetni, annak ellenére, hogy nem váltottam biztosítót, mert meg vagyok elégedve a jelenlegivel. Miért nem lehet ezt máshol is megcsinálni?
Versenygés helyett kényelmes a biztosban ülni és addig srófolni az árakat (nem a szolgáltatás minőségét), ameddig akarják. Biztosan nekem is jó lenne, ha Budapesten, (na, jó, csak Budán, ne legyek már olyan mohó!) én lennék az egyetlen coach. Magamat ismerve, még egy ilyen ideális helyzetben sem kérnék el pofátlanul magas árakat. Biztos bennem van a hiba. Vagy mégsem?
A verseny tehát olyan valami, amit elvben komolyan veszünk, a gyakorlatban viszont sokszor nem. Maradnak az egekig srófolt árak, a monopolhelyzet, mi meg várhatjuk a csodát, hogy egyszer talán megváltozik a helyzet.